Kriminaalipolitiikan instituutti julkaisi tänään raportin lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta ihmiskaupasta Suomessa.
Raportin mukaan jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret ovat erityisen suuressa vaarassa joutua ihmiskaupan uhreiksi. Lisäksi raportissa painotettiin sitä, etteivät poliisi, lapsia auttavat sosiaaliviranomaiset, eivätkä edes oikeusoppineet osaa hahmottaa, että jotkin seksuaalisen hyväksikäytön muodot ovat ihmiskauppaa.
Itse sivusin aihetta jo vuonna 2015 kirjassani Ihmiskaupan kasvot. Haastattelin kirjaan Rachel Morania, joka ajautui myymään itseään 15-vuotiaana. Rachel totesi haastattelussa seuraavaa: “Minun valinnan mahdollisuuteni tiivistyi kahteen vaihtoehtoon: joko ottaisin miehiä päälleni ja sisääni, tai jatkaisin elämääni jatkuvassa nälässä ja ilman kotia.”
Kun mietin keskusteluani Rachelin kanssa ja tänään lukemaani YLE:n artikkelia lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta ihmiskaupasta, jää YLE:n toimittajalta kysymättä eräs oleellinen kysymys: MIKSI lapset ja nuoret joutuvat ihmiskaupan, erityisesti seksiperäisen ihmiskaupan uhreiksi?
Asiaa on helppo selittää huonoilla kotioloilla, köyhyydellä, syrjäytymisellä ja päihteillä. Niin sanotuilla riski-ja haavoittuvuustekijöillä. Niihin on helppoa ja turvallista uskoa. Mutta entä seksinostajat? Miksi kerrasta toiseen hyväksikäyttäjien rooli sivuutetaan?
Syy lasten, nuorten tai naisten seksuaaliselle hyväksikäytölle ei ole pelkästään köyhyys tai syrjäytyminen. Se ei ole ikinä ollut pelkästään köyhyys tai syrjäytyminen. Se ei ikinä tule olemaan pelkästään köyhyys tai syrjäytyminen. Mikään määrä köyhyyttä tai syrjäytymistä ei pystyisi luomaan prostituutiota ILMAN miesten haluista käsin nousevaa seksin kysyntää.
Toisekseen keskustelussa jälleen kerran sivuutetaan prostituution ja ihmiskaupan tiivis linkittyminen toisiinsa. Suomessa prostituutio on laillista, ihmiskauppa ei. Kuitenkin jopa oikeudessa on vaikea vetää rajaa näiden kahden välille. Onko kyseessä ihmiskauppa vai paritus? Ihmiskauppa vai törkeä paritus? Missä menee pakotetun toiminnan ja vapaaehtoisuuden raja? Lisäksi seksinostoa ei haluta kieltää, koska seksinostajat voivat poliisin mukaan tunnistaa ihmiskaupan uhrin, vaikka tunnistaminen on haastavaa jopa poliisille itselleen.
Omasta mielestäni prostituutiota ja ihmiskauppaa ei edes pitäisi yrittää erottaa toisistaan. Ne molemmat tuovat tytöt ja naiset lopulta täsmälleen samaan paikkaan, seksuaalisesti hyväksikäytettäviksi. Seksiperäistä ihmiskauppaa tapahtuu, koska miesten tarpeista käsin nouseva prostituutio takaa miehille pääsyn hyväksikäyttämään naisvartaloa.
Siksi keskustelun pitäisi lasten ja nuorten hyväksikäytölle altistavien tekijöiden lisäksi tai sijaan suuntautua ennenkaikkea hyväksikäyttäjiin: seksinostajiin, sugar daddyihin, raiskaajiin.
Ja kyllä. Laitan heidät kaikki samalle viivalle, koska en näe heissä tai heidän käytöksessään mitään eroa. Heille kaikille on yhteistä tunne heidän seksuaalisten tarpeidensa toteutuksen oikeutuksesta, keinolla millä hyvänsä. Tekeekö seksiaktista maksettu raha asiasta uhrin kannalta jotenkin vähemmän haavoittavaa? Tekeekö hymyssäsuin toteutettu seksinosto asiasta uhrille vähemmän epämiellyttävää? Tuskin.
Rachel Moranin sanoin:
”Anna minun kertoa kuka sinä olet: sinä olet “hyvä” tyyppi. Sinä olet mies, joka olet nauranut ostamasi naisen kanssa. Sinä olet mies, joka sekoittaa hänen hiuksensa. Sinä kysyt kuinka hänen päivänsä on mennyt. Kuinka hän voi. Miksi hän tekee tätä. Ajattelitko ikinä kysyä tätä kaikkea itseltäsi?
Sinä olet “hyvä” tyyppi. Jos näet hänellä mustelman, kysyt onko hän kunnossa. Onko joku kohdellut häntä väkivaltaisesti? Kyllä. Monet miehet ovat. Mene kylpyhuoneeseen. Löydät yhden heistä siellä olevasta peilistä.
Totuus, se että olet niin epätoivoinen pakenemaan on se, että sinä olet vain ystävällinen raiskaaja. Sinun asenteesi ja käytöksesi eivät lievennä sitä mitä teet. Vahinko jonka aiheutat on mittaamaton, mutta sinä väität itsellesi, että et tee mitään vahingollista, ettet aiheuta mitään harmia, ja sinä käytät ostamasi naisten hymyjä kuin valuuttaa: he antavat sinun ostaa oman paskanjauhantasi.”